Kako da završite svoju prezentaciju

To bi bilo to.
Isteklo nam je vreme.
Ima li pitanja?
Ovo su najčešće rečenice koje ćete čuti na kraju prezentacije, ali su ujedno i završeci koji na publiku ostavljaju najslabiji utisak. Ljudi imaju tendenciju da zapamte prvu ili poslednju informaciju koju čuju i zato je neophodno da imate snažan početak i završetak prezentacije.
Kada završavate prezentaciju obratite pažnju na sledeće stvari:
  • Ako najavite kraj (npr. da sumiram, za kraj ću reći, završiću sa itd.), onda se pobrinite da zaista završite u poslednjih 30-ak sekundi. Mnogi slušaoci će vam pokloniti još samo toliko vremena pre nego što počnu da planiraju ostatak dana ili pomisle o paljenju cigarete.
  • Na poslednjem slajdu ostavite svoje kontakt informacije (zajedno sa svojim imenom). Neko će možda poželeti da vas kontaktira da mu preporučite literaturu ili slično.
  • Ako delite handout-e, možda je najbolje da ih ostavite za kraj. Možete da ih podelite ili ostavite na stolu. Koga zaista interesuju informacije, uzeće ih. Koga ne interesuju, baciće ih u prvu kantu za smeće.
  • Kada vam neko postavi dobro pitanje, pohvalite ih (“odlično pitanje”, “sjajno zapažanje” itd.). tako ćete ohrabriti publiku da vam i dalje postavlja pitanja, a ostavićete i bolji utisak.
  • Uvek završite sa pozitivnim utiskom, ako vas neko iz publike sabotira sa neprijatnim pitanjima ili negativnim stavom, nemojte da dozvolite da njegova reč bude poslednja. Ako niko neće da postavi pitanje, vi odgovorite na nedoumicu koju bi oni eventualno mogli da imaju (prejudicirajte njihova pitanja).
  • Izazovite publiku da primene ono što ste ih naučili danas
  • Možete završiti citatom, ali povedite računa da veza između citata i vaše prezentacije ili onoga što očekujete od svoje publike da uradi (poziv na akciju) mora da bude jako jasna. U nekim slučajevima to može da bude i citat sa početka, ali samo ako to odgovara. Ako ste započeli sa nekim drugim citatom, onda izbegavajte da završite sa citatom.
  • Možete da završite sa pričom. Najbolje bi bilo da se nadovežete na priču sa početka (gde ste predstavili neki problem ili nedostatak)i da im sada ponudite rešenje kroz priču. Može da bude i neka priča o uspehu, to će ih ohrabriti na akciju i ostaviti ih sa pozitivnim utiskom (u ovom slučaju čak možete da pozovete zadovoljnog kupca ili mušteriju da podeli svoja iskustva u vezi vašeg proizvoda, usluge ili ideje)
  • Sumirajte sve što je rečeno u nekoliko rečenica. Što više puta im ponovite ključne ideje, veće su šanse da će ih upamtiti. U marketingu postoji nešto što se zove “pravilo sedmice”(“the rule of 7”) koje kaže da je ljudima uglavnom potrebno da izvesnu informaciju čuju sedam puta da bi je uskladištili u dugoročnu memoriju. To ne mora da znači da ključne informacije treba da ponovite sedam puta (to bi bilo pretenciozno), ali pokušajte da ih ponavljate kroz prezentaciju.
  • Možete da zamolite publiku da uradi nešto sada, to može da bude vaš prvi korak u pozivu na akciju.
  • Možete završiti sa nekim retoričkim pitanjem koje će ih navesti da razmišljaju o vašem govoru ceo dan.
  • Vaše završne reči mogu da se nadovežu na vaš uvod  ili nešto što ste rekli tokom prezentacije. 
  • Možete da referirate na dobro poznatu knjigu ili film.
  • Nije loše da naslov vaše prezentacije bude definisan tako da možete da ga inkorporirate u svoj zaključak. Tako ćete ostaviti jači utisak.
  • Možete da pribegnete humoru (“Nadam se da vam ništa nije ostalo u pamćenju”, “Dosta mučenja, vreme je za kafu”). Ako ste celu prezentaciju bili ozbiljni, onda publika neće očekivati ovakav pristup pa možda neće odreagovati. Ovo koristite samo ako ste uspeli da se povežete sa publikom i ako je u pitanju mlađa populacija.
  • Završetak može da bude ličan. Ako u toku prezentacije niste izneli neki ličan podatak i na taj način se povezali sa publikom i izazvali emocionalnu reakciju, vaš zaključak je poslednja šansa da to uradite.
  • Stiv Džobs je imao naviku da završava sa “još jedna stvar”…
  • Ne zaboravite da se zahvalite svojoj publici

Nekoliko saveta
Vaš završetak treba da zaokruži vaš ceo govor, da istakne nejbitniju ideju ili ideje, da ostavi pozitivan utisak na publiku i podtskane ih na akciju/razmišljanje. On mora da bude kratak i jasan. Publici bi trebalo da bude jasno šta bi trebalo da osećaju, misle i rade. Ako ih pozivate na akciju, onda bi trebalo da im bude jasno šta bi trebalo da rade, kako i zašto. 
Ne ubacujte u zaključak neke nove ideje. To će možda vašu publiku zbuniti pa će zaboraviti šta ste im ranije govorili.
Ukoliko završite tako naglo da vaša publika odreaguje sa “šta, kraj?”, onda niste dobro odradili svoj posao. Kada gledate film, obično vam bude jasno kada se priča bliži kraju (iako niste uvek nužno zadovoljni krajem). Poslednja scena služi da se zaokruži film i da “izvede” gledaoca iz radnje filma. Bez nje osećali bismo da nešto nedostaje i to bi nam u velikoj meri pokvarilo ceo utisak o filmu. Vodite računa da i vi isto tako treba polako da “izvedete” svoju publiku iz govora i stimulišete ih na akciju.
Ukoliko su u pitanju formalni događaji (poslovni sastanak), zaključne reči treba da budu u skladu sa tim kontekstom. U tom slučaju imate sledeće opcije na raspolaganju:
“Bilo mi je zadovoljstvo, zahvaljujem na vašem učešću/pažnji” ili “Hvala vam na pažnji, želim vam prijatan dan”
Koristite pravilo trojke – najzaraznije su fraze sa tri reči ili tri glavne ideje.
Većina prezentacija bi trebalo u svom završetku da sadrži poziv na akciju. Poziv na akciju je vaš apel upućen publici da na neki način primeni to što ste im prezentovali, bilo da je u pitanju kupovina vašeg proizvoda, promena neke životne navike ili nešto treće. Poziv na akciju treba da:
  1. Izazove jake emocije
  2. Izazove osećaj “hitnosti” (promena treba da se desi odmah)
  3. Mora da bude korisno
  4. Treba da bude jasno definisan
Ne zaboravite da vaš govor treba da informiše, inspiriše, podstiče na akciju i zabavi.

“Poslednje reči kristališu vaše misli, jačaju vašu poruku i podstiču publiku na akciju” 
                                                                                                                            Peter Jeff

Comments

Popular posts from this blog

Jednostavna ljubavna formula

Pet jezika ljubavi

Kako da primate i upućujete kritiku