Najbolji načini da započnete prezentaciju

„Ne zaboravite da imate samo jednu priliku da ostavite prvi utisak“ 
Natalie Mossenet

Zašto je neophodno da početak Vaše prezentacije bude upečatljiv?
Prvi razlog je tendencija ljudi da najviše zapamte informacije koje im se plasiraju na početku i na završetku govora. Drugo, publika stvara osnovni (i najjači) utisak o Vama na osnovu prvih 30 sekundi  Vašeg govora (neka istraživanja ukazuju da su u pitanju samo prve dve sekunde). Treće, na osnovu tih prvih 30-60 sekundi publika stvara mentalnu predstavu o ostatku Vašeg govora i podešava svoja očekivanja u skladu sa tim.
Vaš zadatak je: 1. da pripremite publiku na ono što je čeka
                            2. da „uvučete“ publiku u svoju priču
                            3. da ih informišete i zabavite.

Kako to rade profesionalci?
Prezenteri na TED Talks (u slučaju da niste čuli za TED, u pitanju je platforma koja je u današnje vreme sinonim za vrhunski javni govor) otvaraju svoje govore na sledeće načine:
Pričanje priča. Najčešći modus je prepričavanje priča iz sopstvenog života, on je ujedno i najefikasniji, ali možete da pričate i o nekome drugom. Ovaj način upućuje na ljudskost u Vašem govoru i pomaže publici da se poveže sa Vama i da upije Vašu poruku. Pričanje priča takođe omogućava publici da se detaljno priseti Vašeg govora ili barem njegove suštine.
Video (animirani ili igrani film). Neke teme je bolje uvesti slikama nego rečima. Ne zaboravite da slika govori 1000 reči. Ovo je posebno važno ako treba kod publike da izazovete određene emocije ili ako Vam video pomaže da nešto demonstrirate što ne možete Vi sami na pozornici.
Podelite (svoje) uverenje. Pogotovo ako je kontroverzno ili neortodoksno i iskoristite ostatak govora da to svoje uverenje argumentujete. Čak iako se većina ne složi sa Vama, biće veoma zainteresovani da čuju kakve argumente imate da iznesete.
Pružanje smernica Vašeg govora. Natuknite publici šta je krajnja poenta Vašeg govora pa polako razrađujte svoju priču.
Humor. Ako imate poverenje u svoju duhovitost, ovo je jedan od najboljih načina da zadobijete publiku na svoju stranu. Budite samo sigurni da Vaša šala neće nikoga uvrediti i prvo je dobro testirajte na ljudima koje poznajete.
Postavite retoričko pitanje. Na taj način ćete odmah „uvući“ publiku u svoju prezentaciju i samim tim što ste ih naterali da u samom startu „investiraju“ u temu Vašeg govora, više će se truditi da Vas isprate do kraja. Dajte im nekoliko sekundi da razmisle o odgovoru pre nego što nastavite.
Provokativna izjava. Kada izjavite nešto što će da im zagolica maštu na samom početku, verovatno će biti podstaknuti da Vas prate ostatak prezentacije. 
Šokirajte ih/iznenadite ih. Možete da se pozovete na neki malo poznat, a neverovatan statistički podatak ili činjenicu.


Ako nemate aspiracije da nastupite na TED konferenciji...
...možete da pokušate sa nekim malo tradicionalnijim pristupima.
Postavite jednostavno pitanje. Možete da započnete i sa jednostavnim pitanjem poput „Kako ste?“ ili sa nekim pitanjem na koji bi publika mogla da da jednostavan da ili ne odgovor ili da dignu ruku. 
Počnite sa citatom. Ako koristite neki citat, pobrinite se da postoji jasna veza između njega i Vaše prezentacije (ukoliko je potrebno, eksplicitno ih povežite). 
Trenutak tišine. Ako je publika uskomešana u trenutku kad stupite na pozornicu, najbolje je da započnete sa nekoliko trenutaka tišine i sačekate da se svi smire. Nikako ne smete da odajete utisak da ste iznervirani njihovom neprofesionalnošću. Vaš pokušaj da se nadvikujete sa publikom će ostaviti loš utisak. Ne zaboravite osmeh.
Predstavljanje rešenja. Možete da slikovito opišete stanje kada bi se Vaše rešenje za njihov problem (o kojem Vi pričate) ostvarilo tj. implementiralo.
Identifikujte se sa publikom. Možete da ukažete na neke sličnosti između Vas i publike.
Korišćenje metafore. Vodite računa da metafora ne bude previše kompleksna i da lako može da se poveže sa temom prezentacije.
Podelite neku svoju nedoumicu. Možete da podelite neki zapanjujuć podatak ili nešto sasvim trivijalno.

Poslovni sastanci
Na poslovnim sastancima pak često ima vrlo malo prostora za kreativnu slobodu pa je zato bolje držati se konvencionalnih metoda kada je otvaranje prezentacije u pitanju. U poslovnom kontekstu je najsigurniji način da pratite sledeće korake:
  1. Zahvalite se prisutnima na njihovoj pažnji i vremenu
  2. Izjavite koja je svrha Vaše prezentacije
  3. Kažete kako želite da hendlujete pitanja (da li mogu da vam postavljaju pitanja u toku prezentacije ili da ih sačuvaju za kraj)
U zavisnosti od teme ili konteksta možete i:
  1. Da počnete prezentaciju sa nekim prošlim ili budućim stanjem
  2. Ukažete na neki njihov problem ili potrebu
  3. Ukažete na neku priliku za njih (probudite optimizam i koristoljublje)
  4. Da započnete sa nekom hipotetičkom situacijom, šta bi bilo kad bi bilo
  5. Da sprovedete kratku anketu (u kojoj bi se izjašnjavali dizanjem ruku)

Dobro pripremite svoje uvodne reči. Iako nije dobro da ceo govor imate naučen napamet, jako je bitno da početak prođe glatko i maksimalno efektivno jer nesigurnosti na početku mogu ozbiljno da Vam poljuljaju samopouzdanje kroz ostatak govora i obrnuto.

Comments

Popular posts from this blog

Jednostavna ljubavna formula

Pet jezika ljubavi

Kako da primate i upućujete kritiku